Med Cura Dialog kan borgere og kommune få en tættere dialog på en sikker måde.
– Vi er meget tilfredse med, at det er lykkes at komme med en løsning, som brugerne kan gå til. Det giver en stor værdi for borgere og medarbejdere er, at vi nu har en sikker måde at skrive sammen på digitalt. Det er et stort skridt, vi har taget, siger Kirsten Wallentin Damgaard, chefkonsulent i Frederiksberg Kommune. Hun ser Cura Dialog som en rigtig god erstatning for den Kinabog, som tidligere lå hos borgeren, som pårørende og kommunens medarbejdere kunne kommunikere via.
Borgernes digitale indgang
Med release 34 kommer Cura Dialog – borgernes digitale indgang til den offentlige sektor. Cura Dialog er en borgervendt løsning, hvor borgeren eksempelvis kan få overblik over kommende og tidligere aftaler, aflyse aftaler, få overblik over visiterede ydelser og bevilgede hjælpemidler, skrive beskeder til borgers kontaktpersoner eller til en organisation i kommunen, registrere målinger, se aktiviteter i lokalområdet og give sine pårørende samtykke til samme funktionalitet.
Bliver i Cura
Kommunens medarbejdere kan blandt andet svare borgeren, håndtere aflyste aftaler og anmodninger om en ny tid alt sammen indenfor deres eksisterende arbejdsgange i Cura.
For Frederiksbjerg Kommune har det i projektet været vigtigt, at medarbejderne ikke skal til at arbejde i et nyt system, men at deres primære fagsystem fortsat er Cura, og at al interaktion med borgere via Cura Dialog, sker i Cura. Borgere og pårørende logger ind i Cura Dialog med NemID, så sikkerheden er i orden.
Tilbagemeldingen: Superfed og spændende
Frederiksberg Kommune har haft overtagelsesprøve og flere gange undervejs testet appen hos en gruppe brugere.
– Brugerne synes, at det er spændende, og at den er nem at bruge. Vi har valgt at teste den hos brugerne i vores genoptræning og sygeplejeklinikker, fordi det er mindre organisationer. På den måde har vi kunnet få erfaring med en afgrænset brugergruppe, inden vi breder løsningen ud til resten af organisationen, hvor særligt hjemmeplejen er en stor organisation. Men der har været stor forskel på tilbagemeldingerne. De yngre, der har været med i genoptræningsforløb synes, at appen er superfed, og at det er ærgerligt, at den ikke kommer, mens de er i forløb. De ældre brugere på sygeplejeklinikken bruger ikke smartphonen i samme omfang, men de, der gør, synes også, løsningen er spændende, fortæller Kirsten Wallentin Damgaard, der har været med næsten fra projektets start.
Når release 34 er i luften, vil Frederiksberg Kommune køre pilottest med 3-4 borgere og køre interne tests, inden løsningen sættes i drift i starten af maj.
Læs mere om Cura Dialog eller kontakt en medarbejder hos Systematic for at høre mere