Nødvendig oprydning af ydelser og leveringer inden release 47

Med release 47 forbedres håndteringen af bestilling af ydelser og leveringer i Cura. Ændringen gør det lettere for medarbejderne at arbejde med ydelser og leveringer og eliminerer usikkerhed omkring, hvilke oplysninger der er gældende. En ‘levering’ betyder i denne sammenhæng en ydelse eller opgave i et tidsrum i borgerens leveringsplan.

Som en del af løsningen i release 47 tillader Cura nu ikke længere ydelser og leveringer, der har været bestilt, og som efterfølgende er rettet, uden at ydelsen eller leveringen er blevet bestilt igen. Dette gælder også for ydelser og leveringer, der er oprettet før release 47.

Læs løsningsbeskrivelsen ‘FRS0471 Ydelser og leveringer – forbedret håndtering af bestilling‘. Denne løsningsbeskrivelse beskriver i detaljer både ændringerne og den nødvendige forberedelse for kommunen, så dette er kun en ekstra reminder til kommunen om opgaven.
Se eventuelt også webinaret Nødvendig oprydning af ydelser og leveringer inden release 47, hvor det hele blev gennemgået.

Før opgraderingen til release 47 er det yderst vigtigt, at de enkelte kommuner tager stilling til, hvad der skal ske med ydelser og leveringer med nedenstående uhensigtsmæssige status:

Ydelsen har været bestilt. Efterfølgende er ydelsen rettet, men rettelsen er ikke bestilt
Kommunen skal for hver ydelse vurdere, hvad der skal ske:
Hvis ydelsen bestilles, vil de bestilte værdier med det samme blive benyttet til planlægning, rapportering og visning i Cura Dialog og Axon. Hvis ydelsen ikke bestilles, er det de senest bestilte værdier, der efter opgradering til release 47 er gældende. De ikke-bestilte ændringer forsvinder.

En levering har været bestilt. Efterfølgende er leveringen rettet, men rettelsen er ikke bestilt
Kommunen skal for hver levering vurdere, hvad der skal ske:
Hvis leveringen bestilles med papirflyet, vil de bestilte værdier med det samme være gældende og blive benyttet til planlægning.
Hvis leveringen ikke bestilles, er det de senest bestilte værdier, der efter opgradering til release 47 er gældende. De ikke-bestilte ændringer forsvinder.

CSV-fil på MoveIT
Systematic har uploadet en CSV-fil til MoveIT med alle ydelser, dette vedrører.
For hver ydelse fremgår oplysninger om CPR-nummer på borger, hvorvidt borgeren er død, hvilke oplysninger på ydelsen der er ændret uden at være bestilt, hvem der har foretaget den seneste ændring samt kolonnen ’AftalerIFremtiden’. Der vil være en markering i denne kolonne, hvis der på den pågældende ydelse er planlagt fremtidige aftaler. Bemærk, at fremtidig i denne forbindelse betyder aftaler efter den 29.09.25 kl. 16:24.

Filen ligger i folderen ’Fildeling’ og hedder ’kommunenavn_grants_2.csv

Husk at hente filen inden 7 dage, da den herefter fjernes automatisk.

Start med ydelserne
Det anbefales, at kommunen starter med at behandle ydelserne. Når en ydelse bestilles, bestilles eventuelle afledte ændringer i leveringsplanen automatisk, hvilket kan betyde, at færre leveringer har den uhensigtsmæssige status.

Systematic kan rimelig hurtigt producere et nyt udtræk, hvis I får brug for det – eksempelvis for at få et frisk udtræk af leveringer i den uhensigtsmæssige status efter oprydning i ydelserne. Opret et Service Request med titlen ‘Nyt udtræk af bestilte leveringer og ydelser’.

Ændring af bestilt ydelse
I vil måske opleve problemer med at ændre visse oplysninger (eksempelvis leverandør) på en ydelse, der har været bestilt. Dette er indført for at undgå uhensigtsmæssige rettelser i oplysninger, der kan være rapporteret og benyttet til planlægning.

Hvis I har behov for at rette i disse oplysninger, kan I benytte følgende opskrift:

  1. Åbn ydelsen
  2. Ret ydelsens startdato, så den ligger EFTER dags dato. Det kan være nødvendigt også at rette en eventuel slutdato, så slutdato ligger efter startdato.
  3. Gem ydelsen – brug ’Gem’. Brug IKKE ’Gem og bestil’
  4. Åbn ydelsen igen
  5. Ret de oplysninger, der skal rettes. Ret ydelsens start- og eventuelt slutdato igen, så datoerne er korrekte
  6. Gem og bestil ydelsen.

Bemærk, at det IKKE anbefales at benytte ’Afslut borger’ til at afslutte ydelserne. Dette skyldes, at man ved brug af ’Afslut borger’ ikke bliver advaret om, at ydelsen ikke automatisk kan bestilles, hvis der for eksempel mangler leverandør på ydelsen.

Behandl derfor ydelserne via ydelsesoversigten. Her vil brugeren blive advaret, hvis ydelsen ikke kan bestilles.

Sådan får du .csv-filen ind i Excel
1) Åben ny tom Excel-fil
2) Klik “Data”-fanen
3) Klik “Fra Text/CSV”
4) Vælg csv-fil
5) I dialogen der kommer, klik “Load”