Cura i 2021

Kære Cura Kommune

Først og fremmest godt nytår! Jeg ved, at I slider og slæber med følgerne af Covid-19 derude, og jeg håber, vi alle kan glæde os over en mere normal samfundssituation inden længe.

Med R33, som nu er ude at køre hos mange af jer, har vi leveret den funktionalitet, som I bestilte i de oprindelige Cura-kontrakter, på nær ganske få elementer, som efterleveres efter aftale med de berørte kommuner.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tak for tålmodigheden. Indtil nu har det været en rejse med bump på vejen, hvor begge parter har måttet give og tage for at komme i mål, men jeg vil tillade mig at synes, at vi nu sammen har fået udviklet et godt produkt. Vi glæder os til, at videreudvikle Cura i samarbejde med jer.

Det overordnede tema for vores initiativer i den kommende tid bliver, at det skal være nemmere at være Cura kommune.

I første omgang har vi fokus på:

  • Driftsstabilitet
  • Bedre kvalitet og færre fejl
  • Udvikling af ændringsønsker samt teknisk- og lovmæssigt vedligehold

Driftsstabilitet

Vi arbejder på to fronter for at optimere driftsstabiliteten. For det første er vi godt på vej med at automatisere vores idriftsættelser. Det primære formål er at sikre jer hurtigere og smidigere forløb med minimal risiko for menneskelige fejl – et eksempel er de automatiske mails I modtager i forbindelse med opgradering til R33, som de fleste af jer nu har modtaget. Vi er kommet et stykke af vejen, og vi kommer til at fortsætte dette arbejde i de næste et til to år. For det andet, har vi hjemtaget applikationsdriften fra vores infrastrukturleverandør Netic, for at sikre mere kontrol og bedre sammenhæng mellem drift og udvikling/fejlrettelse. Vi forventer, at dette fører til færre driftsproblemer for jer og hurtigere afhjælpning af dem, som alligevel måtte opstå.

Vi planlægger ligeledes at justere lidt på vores release-kadence. Som I allerede ved, er vi begyndt at levere patches hver anden uge på den nyeste major version, som er i drift. Vi gør dette for at minimere antallet af hotfixes, så vi kan få hasterettelser ud i så god ro og orden som muligt. Når I alle er blevet trygge ved disse patch-releases, vil det også give os en mulighed for at frigive mindre ændringer uden for major versioner. Samtidigt vil vi holde lidt igen med major versioner for at mindske presset på jeres organisationer i forbindelse med den organisatoriske udrulning. Lige nu betyder det, at vi forventer at frigive major versioner startende i marts og august 2021.

Kvalitet

Vi har sat os som mål at rette alle C-Fejl så hurtig som muligt, hvilket realistisk set er inden udgangen af 2021 – vi har dog ekstra fokus på dette i 1. kvartal for at komme godt i gang. For at vi kan gøre det effektivt, har vi brug for hjælp fra jer. Vi har i en periode prioriteret visse C-fejl højere med udgangspunkt i jeres dialog med vores Service Desk. Desværre er der to ulemper ved denne model. Først og fremmest bliver vores fejlretning mindre effektiv, fordi vi retter enkeltfejl, i stedet for at rette alle fejl i et område. Det betyder, at vi får rettet færre fejl, end vi kunne. For det andet betyder det, at de af jer som er mest aktive får jeres fejlrettelser frem i køen, mens andre konstant bliver overhalet.

Vi vil derfor anmode om, at I midlertidigt afstår fra at eskalere C-fejl, mod at vi til gengæld leverer løbende status på fejlrettelser på tværs af alle kommuner. På de eksisterende afklaringsmøder kan I kommentere på status, men vi forbeholder os ret til at prioritere på en måde, så vi får rettet flest muligt fejl hurtigst muligt. Vi planlægger at iværksætte rapporteringen fra februar 2021. Vi overvejer, om nogle af fejlrettelserne kan frigives i de tilbagevendende patch-releases, så I får dem hurtigere. Hvis jeres kommune ikke deltager i afklaringsmøderne, kan I naturligvis stadig kommentere på status til Service Desk, men som sagt vil vi bede jer ikke at presse på for eskaleringer, idet det samlet set give færre fejlrettelser.

Udvikling

I vores roadmap kan I løbende følge med i de forskelle funktioner, vi planlægger at udvikle i den kommende tid, enten som en følge af ændringer i love og standarder, eller som generelle forbedringer af Cura. Derudover er vi nu i gang med at udvikle ændringsønsker, som bliver til på direkte initiativ fra jer. Vi arbejder på at samle interesse for de enkelte ændringsønsker fra flere af jer, så vi kan sikre bedre priser gennem fælles finansiering – som tidligere kommunikeret er vi f.eks. begyndt at udstille relevante ændringsønsker på Cura portalen.

Vi har besluttet at indkalde et antal årlige møder, hvor vi præsenterer, diskuterer og prioriterer de ændringsønsker, som er på banen. I første omgang som et virtuelt møde, givet samfundssituationen, men senere måske også et fysisk møde f.eks. en gang om året. Mere konkret om dette, når vi har besluttet den endelige form.

Vi ser frem til med disse initiativer at bevæge os ind i en ny æra, hvor vi sammen arbejder for at forbedre jeres forretningsmæssige værdi af Cura og gøre det nemmere at være Cura-kommune.

Hvis du har spørgsmål til denne mail, er du velkommen til at tage fat i kommunens Service manager/Projektleder hos Systematic.

Kind regards

Anders Bille Tvedt
Director Cura Products