Målrettet releasestøtte giver Odsherred tryghed

Når Odsherred kommune er blevet opgraderet til en ny større version af Columna Cura, har IT-koordinator i kommunen, Helle Sandgaard Kristensen, et Teams-kald med en implementeringskonsulent fra Cura. Sammen gennemgår de releasen og sikrer, at alt er sat op og konfigureret, som det skal være.

 – Jeg sidder fortrinsvis og laver systemtilretninger og er den eneste i vores kommune, der sidder med dette. Hvis noget ikke fungerer, så er det rart at være sikker på, at det hele er konfigureret rigtigt. Det at have en dialog med nogen, som har samme sprog som mig, og at der er en kvalitetskontrol og en sikring af, at det, jeg har gjort, er rigtigt, betyder rigtig meget. Og det giver en ro i min organisation, at alt er konfigureret rigtigt, siger Helle Sandgaard Kristensen, IT-Koordinator, Odsherred Kommune.

Hvad er Målrettet releasestøtte?

Releasestøtte sikrer, at I hurtigt og gnidningsfrit får konfigureret Cura efter opgradering, og at I kan anvende de nye funktioner. På den måde sikrer I, at I får mest muligt ud af Cura.

En implementeringskonsulent fra Cura kommer ud eller giver jer et kald over Teams, når I er kommet på den nye release og sammen gennemgår I releasens nye funktioner, med fokus på hvordan funktionerne kan benyttes hos jer og i forhold til netop jeres arbejdsgange. Med afsæt i denne gennemgang foretages konfigurationen af Cura.

Forberedelse godt givet ud

– Da vi i sin tid gik live, var det sammen med Morten som implementeringskonsulent, hvor vi gik tilbage og kiggede konfigurationerne igennem. Nu sætter vi et par timer af, og jeg forbereder en dagsorden til, hvad jeg gerne vil have en opmærksomhed på, hvad der lige er vigtigt ud fra servicebrev, webinar og release note. Så går vi konfigurationerne igennem på Teams via skærmdeling. Jeg har mødt både Rikke, Thomas og Morten før, så det fungerer fint, at det er på Teams, og vi skal ikke bruge unødig tid på det. Sidste gang brugte vi i det hele tre timer på det. Men det afhænger selvfølgelig af, hvor meget der er i releasen, siger Helle.

Inden mødet sender Helle dagsordenen til implementeringskonsulenten, som så ved, hvad der skal gennemgås, og om der eventuelt er noget, der skal afklares inden mødet. For Helle er forberedelsen fra begge sider inden mødet givet godt ud.

Bruge støtten fremover

Odsherred Kommune regner med at bruge releasestøtten fremover også.

 – Vi kommer til at bruge tid på VUM, når det kommer. Og det er noget, der skal være fuldstændig styr på, hvordan virker. Servicebrev og servicebrevswebinar er en god måde at blive klædt på. Når vi får en ny, stor release, er der nogle ting, som jeg selv slår til med det samme, og hvis jeg er usikker på noget, så venter jeg med at slå det til til releasestøtte-mødet.
Når det kommer til stykket, så har jeg godt styr på det. Men lige at få andre øjne på det, giver en sikkerhed. I større kommuner, hvor flere sidder med opgaven, klarer de det internt, men når jeg primært er alene, så er det rart at kunne sige, at andre har kigget og kvalitetstjekket, at det er konfigureret rigtigt, siger Helle Sandgaard Kristensen.