Indberetning af genbrugshjælpemidler

Vi oplever, at nogle kunder har problemer med den fil, som sendes ind til indberetning af genbrugshjælpemidler.

Cura BI genererer en CSV-fil, som kan sendes ind til Danmarks Statistik. Men hvis I åbner denne fil forkert, inden I sender den afsted, kan Danmarks Statistik ikke læse den. Det er derfor vigtigt, at I åbner den korrekt i det rigtige format. Hvis I ikke har behov for at ændre noget i den, skal I bare lade være med at åbne den.

Hvis der er problemer med testborgere og deres CPR-numre, skal I tage fat i Danmarks Statistik omkring dette.

Den korrekte måde at åbne og gemme filen er således:

1. Åbn et tomt Excel-ark og gå til menuen ’Data’.

2. Under data vælges ’From Text/CSV’, som vist på billedet herunder.

3. Vælg indberetningsfilen, som vil ligge i CSV-format og tryk ’Import’.

4. En menu med de første 200 rækker af filens data vil åbne – vælg ’Transform data’, som vist på billedet herunder.

5. En Power Query Editor vil nu åbne. Tryk på kolonnen ’BrugerCPRidentifikator’ og gå til menuen ’Transform’.

6. I menuen ’Transform’ bruges ’Data type’, som kan ses på billedet herunder, til at sætte datatypen på kolonnen til ’Text’.

7. Når datatypen er ændret, vælges ’Close and load’ under menu-fanen ’File’. Filen vil nu blive indlæst i korrekt format i Excel.

8. Når filen skal gemmes, kan funktion ’Export’ bruges, hvor det er let at sætte filtypen til ’CSV’.