Status på pilottest af Fælleskommunale Indekser

Aalborgs pilottest af Fælleskommunale Indekser har mødt forskellige problemstillinger i synkroniseringen af ydelser til KOMBIT. Dette medfører, at Aalborg lige nu ikke kan fortsætte testen. Systematics udviklere har været i tæt kommunikation med KOMBIT omkring fejlene.
Vi skrev om pilottesten for en måneds tid siden – læs artiklen på Curaudrulning.
Der er desværre flere problemstillinger, der har spillet ind, herunder Serviceplatformens overgang fra FOCES2 til OCES3, som krævede en opdatering, og en problemstilling fra en af KOMBITs støttesystemer, som gjorde, at det ikke var muligt at trække tokens fra den 14. til den 17. maj.
Status er, at der nu leveres aktiviteter til KOMBIT, men stadig langsomt. Vi fortsætter analysearbejdet og arbejder derudover på en opdatering til integrationen, som gør, at der kan overføres flere ydelser ad gangen. Vi er stadig i tæt kommunikation med Aalborg og opdaterer jer alle herinde, hvis vi finder ud af, at planen for pilottesten skal tilpasses. Dette afhænger af, hvornår alle ydelse er synkroniseret.

Spørgsmål omkring mapning af sager og KLE-numre (forberedelse til deling til Fælleskommunale indekser)

Flere kunder er begyndt at spørge ind til import af KLE-emneplan og mapningen mellem sager og KLE-numre.
Aalborg Kommune har dokumenteret deres erfaring med denne opgave, som I kan høre mere om på et webinar, som vi holder, når integrationen til de Fælleskommunale Indekser kan aktiveres for de resterende kunder. Da pilottesten ikke er færdig, har vi ikke meldt eksplicit ud om påbegyndelse af dette arbejde samt resterende konfigurationsarbejde forbundet med integrationen til KOMBIT-indekser.

Det er dog muligt for jer at påbegynde dette arbejde, hvis i ønsker. Mapningen har ingen påvirkning på Cura før integrationen til de Fælleskommunale indekser aktiveres. 

Aktivering af Klassifikationsimporter-integrationen

For at sager, dokumenter og ydelser kan deles til det Fælleskommunale Indekser, skal sagerne i Cura mappes til de officielle KLE-numre.  For at importere KLE-koderne skal integrationen ”Klassifikationsimporter” aktiveres. Dette skal kommunen anmode om igennem et Service Request.

Når integrationen er aktiveret, skal kommunen udpege, hvilke grene af KLE-emneplan som skal importeres. Se beskrivelsen i konfigurationsvejledningen ”Systemindstillinger – konfigurationsvejledning” – ”Klassifikationsimport”, som du finder på Curaudrulning under 2. Konfiguration. Tag højde for, at integrationen indlæser én gang i døgnet.

Mapningen mellem sager og udpegede KLE-numre foretages under Valglistemapning – Sagstyper til KLE-nummer. Se beskrivelse i ”Valglistemapning – konfigurationsvejledning” – ”Sagstyper til KLE-nummer”.

Det er kun muligt at mappe sag til en 6-cifret KLE-kode, da dette er påkrævet fra KOMBIT.

Ud over mapning af sager til KLE-koder skal hver kommune derudover mappe lokale ydelseskoder til alternative fælleskommunale koder, opsætte KOMBIT-id og CVR-nummer på organisationer. Der vil blive en gennemgang af nødvendige konfigurationer, når vi er færdige med pilottesten.

Det er ikke nødvendigt at slå integrationen til endnu. Hvis I vil i gang med mapnings-arbejdet, kan dette også gøres udenfor Cura og overføres manuelt, når hele integrationen er klar.

Vi vil på release 40 servicebrevswebinarerne fortælle kort om dette, hvor I har mulighed for at spørge nærmere ind.